STORYTELLING Institute

Du 18 avril au 23 mai 2020

STORYTELLING Institute

Le Storytelling Institute est une résidence d'écriture dédiée aux jeunes scénaristes de long-métrage qui leur offre l'opportunité exceptionnelle de vivre à Cannes pendant 6 semaines une expérience d'écriture immersive, interculturelle, unique et passionnante. Depuis sa création, la Sélection Annuelle du Storytelling Institute permet d’accompagner chaque année huit projets de long-métrage dans la ville du cinéma. Les scénaristes sélectionnés sont encadrés par des mentors de très haut niveau issus de la UCLA TFT School, de Université Côte d'Azur et des équipes créatives du groupe Canal. Ils écrivent leur scénario sur le thème annuel proposé par Canal+ et Vivendi partenaires du programme.

La sélection 2020 est ouverte!

Appel à candidatures du 13 septembre au 20 octobre 2019

Nous vous proposons 2 thèmes

(dossier de candidature à renseigner au bas de la page)

1er thème : Write a high concept European romantic movie!

• Genre: We’re looking for high-concept romantic feature film scripts.
  • Contained: We’re looking for scripts that are written with a contained budget in mind. The script will be assessed based on the creative merits of its concept, characters and themes.
  • European DNA: We’re looking for stories set in Europe, with feature distinctive European social and cultural elements. Europe is the home of countless romantic cities and aspirational settings. Could one of these provide the inspiration for an original love story ? N.B. All screenplays must be original and any pre-existing elements must belong to the public domain. Unfortunately, we cannot accept scripts based on material that is owned by third parties.
  •  English Language: We’re looking for scripts that are to be filmed primarily in English. That being said, some characters may be speaking a language other than English, if it makes sense for the story. N.B. the spoken languages of the script should feel organic. For example, two Italian characters should be speaking to each other in Italian instead of English.
  • Modern setting and themes: We are looking for new voices and fresh ideas.  The story’s setting and themes should feel relevant to contemporary audiences, and touch upon topics such as desire and commitment  in today’s society.
  •  Diversity: We’re looking for stories that value diversity and that are able to reflect the composition of today’s European society. For this purpose, giving an adequate representation to female characters is crucial.

2ème thème Write a high concept European horror movie!

• Genre: We’re looking for high-concept horror or mystery feature film scripts.
  • Contained: We’re looking for scripts that are written with a contained budget in mind. The script will be assessed based on the creative merits of its concept, characters and themes, as opposed to expensive effects, big set pieces or heavy CGI work.
  • European DNA: We’re looking for stories set in Europe, which feature distinctive European social and cultural elements. Europe is the home of countless horror myths, legends and scary folk stories. Could one of these provide the inspiration for an original  horror universe? N.B. All screenplays must be original and any pre-existing elements must belong to the public domain. Unfortunately, we cannot accept scripts based on material that is owned by third parties.
  • English Language: We’re looking for scripts that are to be filmed primarily in English. That being said, some characters may be speaking a language other than English, if it makes sense for the story. N.B. the spoken languages of the script should feel organic. For example, two Italian characters should be speaking to each other in Italian instead of English.
  • Modern setting and themes: We are looking for new voices and fresh ideas.  The story’s setting and themes should be able to feel relatable to contemporary audiences, with the horror elements being able to hopefully shed a light on the fears and anxieties of today’s society.
  • Diversity: We’re looking for stories that value diversity and that are able to reflect the composition of today’s European society. For this purpose, giving an adequate representation to female characters is crucial.

A qui s’adresse cette résidence?

Cette résidence anglophone s’adresse aux scénaristes et auteurs-réalisateurs émergents de long-métrages.

La Mairie de Cannes, Vivendi, CANAL+, l’Université de Los Angeles (UCLA TFT),  Université Côte d’Azur  et sa Fondation sont les partenaires de ce programme.

Informations sur le candidat
Date de naissance
Questionnaire
caractères restants
Documents justificatifs

Veuillez noter le fait que, dans ce dossier de candidature, le synopsis ou concept que vous soumettrez ne sera pas obligatoirement celui sur lequel vous travaillerez dans le cadre du programme. Pour tous les candidats votre contact : Donia.trad@univ-cotedazur.fr . Pour les étudiants inscrits au programme Screenwriting de UCLA TFT votre contact: storytelling-institute@tft.ucla.edu

Attestation sur l’honneur – Travail d’écriture soumis dans le dossier
Veuillez confirmer, en cochant la case ci-dessous, que l’extrait de travail d’écriture est bien le vôtre et que l’ensemble des informations fournies sont exactes.
Attestation sur l’honneur
Veuillez confirmer, en cochant la case ci-dessous, avoir pris connaissance et compris l’ensemble des éléments liés au programme pédagogique et aux coûts non pris en charge par la chaire Cannes Vivendi/Canal+

CSS